Cookie Consent by Free Privacy Policy website

Online informace pro lékárny



LÉKÁRNÍK NENÍ JEN SPECIALISTA NA FARMAKOTERAPII



Protože je lékárenská péče nedílnou součástí zdravotnického systému, jsou lékárníci z EUC Lékáren v úzkém kontaktu s lékaři. Nabídku služeb i sortimentu průběžně přizpůsobují konkrétní poptávce ze strany pacientů a jejich lékařů, a jsou tak nedílnou součástí odborných týmů EUC klinik.

Některé lékárny nabízí pacientům i možnost individuálních odborných konzultací. Mezi nimi je v Praze EUC Lékárna Plaňanská a EUC Lékárna Šustova, v Liberci pak EUC Lékárna Klášterní. A výhledově bude EUC otevírat konzultační místnosti i v dalších EUC Lékárnách.

„Projekt individuálního odborného poradenství jsem zahájil před několika lety. Pracoval jsem jako klinický farmaceut a měl jsem možnost seznámit se se základními principy odborných konzultačních činností. Tyto zkušenosti jsem následně implementoval do vybraných EUC Lékáren," říká Mgr. Ondřej Šimandl, lékárník a garant odborných konzultací, a dodává: „Motivací pro mě byla a je odbornost a nezastupitelnost našeho oboru v péči o pacienty. Podporujeme je v prevenci i v léčbě. Nabízíme screeningové programy realizované právě v lékárně, kde odborné konzultace vedou zkušení a erudovaní lékárníci. Ti procházejí kontinuálním celoživotním vzděláváním a garantovanými kurzy České lékárnické komory."

................

Před šesti lety jsme s Magazínem Mgr. Šimandla osobně navštívili, abychom viděli prostředí konzultační místnosti v lékárně na poliklinice Plaňanská v Praze 10 - Malešicích. Tenkrát měl Mgr. Šimandl roční zkušenost se 120 klienty, většinou v seniorském věku, kteří v lékárně podstoupili screening diabetu a rizika rozvoje kardiovaskulárního onemocnění. Jejich věkový průměr byl vysoký - 73 let. Bylo tedy logické, že řada z nich využila i jiné z nabízených konzultací, zejména lékové poradenství. Někteří využili také poradenství a konzultace ohledně odvykání kouření. V roce 2017, kdy jsme rozhovor vedli, přišlo do konzultační místnosti za Mgr. Šimandlem týdně až 10 pacientů, u nichž byl proveden screening nebo odborné poradenství.

................

„Bez lékárníků by zdravotnický systém nemohl fungovat. Jsou to vysokoškolsky vzdělaní zdravotníci, často atestovaní, kteří prochází celoživotním průběžným vzděláváním, nikoli prodavači léků. V DNA našich lékáren je právě odbornost, kontinuální kontakt s lékaři v rámci našich klinik a podpora prevence formou screeningových a konzultačních programů, které realizují naší lékárníci ve vybraných lékárnách. Aktuálně se zabýváme především konzultační činností v oblasti lékových interakcí, správné inhalační techniky, odvykání kouření nebo detekcí poruch paměti. Věřím, že tyto programy mají pro pacienty velký přínos, lékárníci často jako první v rámci zdravotnického systému identifikují rizikové faktory a pacienta, který nedochází na pravidelné prohlídky a nasměřují ho k lékaři. Díky tomu je často včas zvolena účinná a bezpečná léčba, která vede ke zlepšení jejich zdravotního stavu, zamezí progresi a možným komplikacím onemocnění a v neposlední řadě ovlivní kvalitu jejich života," doplňuje výše uvedené skutečnosti Ing. Marek Cita, výkonný ředitel EUC Lékáren. 

Mgr. Ondřej Šimandl a diabetolog prof. MUDr. Milan Kvapil CSc., MBA společně natočili přednášky pro lékárníky, které zazněly mj. v rámci IV. 3D 360° Kongresu Healthcomm Professional (2022) na téma Moderní terapie v diabetologii - Glifloziny a Inkretiny. Jejich sdělení bylo mimochodem hodnoceno jako nejlepší příspěvek odborného programu kongresu! Moderní terapii diabetu se v návaznosti také věnoval i e-learningový portál Educomm.cz, kde se Mgr. Šimandl zaměřil právě na možnosti kombinovaného screeningu diabetu a dalších onemocnění. 

Lékové poradenství 

Lékové poradenství je určeno pro všechny, kteří užívají současně více léků nebo doplňků stravy či vitamínů. Lékárník vysvětlí, zda pacient léčivé přípravky užívá správně. Nedílnou součástí konzultace je i kontrola, zda pacientem užívané léky či suplementy vzájemně neinteragují, nebo zda jejich účinnost není negativně ovlivněna současnou konzumací některých potravin či nápojů.

Do poradenství jsem zařadil i správnou inhalační techniku, která významně pomáhá maximalizovat efekt inhalačně podávaných léků. Snažíme se minimalizovat rizika spojená s léčbou, pacient tak má své onemocnění pod kontrolou. To samozřejmě zlepšuje kvalitu jeho života," přibližuje Mgr. Ondřej Šimandl.

Nácvik správné inhalační techniky trvá asi 30 minut a pacient se tu naučí nejen správně zacházet s inhalátorem, ale rovněž pracovat s dechem v průběhu inhalačního manévru, či vhodnou rehabilitací zmírnit dušnost nebo usnadnit vykašlávání.

Odvykání kouření je běh na dlouhou trať

V první konzultaci, která trvá asi hodinu, lékárník zhodnotí míru pacientovy závislosti na nikotinu. Následně připraví individuální plán na 3-6 měsíců tak, aby byl bezpečný a účinný. Zdůrazní také závažnost zdravotních rizik, která jsou s kouřením spojená. Rozsah dalších konzultací k odvykání kouření je individuální, stejně jako jejich počet.

Trénování paměti

Poruchy paměti patří mezi jedny z nejčastějších potíží vyššího věku. Jejich příčinou může být Alzheimerova choroba či jiné formy demence, nebo dokonce deprese. Včasné odhalení příčiny potíží s pamětí je klíčové. Brzké zahájení léčby a trénování paměti může významně zpomalit vývoj onemocnění, a přispět tak k zachování kvality života pacienta. Konzultace zpravidla trvá 30 minut až hodinu.

„V naší lékárně v současnosti používáme primárně testy paměti vyvinuté profesorem MUDr. Alešem Bartošem, se kterým dlouhodobě úzce spolupracuji," popisuje Mgr. Šimandl.

Vytipování klientů pro nabídku poradenských služeb

Podle Mg. Šimandla on a jeho kolegové v lékárně osloví s nabídkou pacienta, který si například opakovaně stěžuje na některý ze symptomů, které by mohly nasvědčovat rozvoji diabetu, je kuřák, nebo se stále vrací pro přípravky např. na mykózy či na nehojící se rány. Takovému je pak doporučena konzultace.

„Pokud si všimneme, že pacient užívá také velké množství léků a nezvládá management jejich užívání, stěžuje si na určité potíže spojené s farmakoterapií, opakovaně si kupuje například doplňky stravy na zlepšení paměti či snížení cukru. Také tehdy tyto pacienty aktivně zveme na individuální konzultaci," doplňuje výčet kritérií pro výběr Mgr. Šimandl.

Zdroje: Tisková zpráva EUC: Lékárník není prodavač barevných krabiček, ale zdravotnický odborník; Rozhovor na Magazínu: Odborné poradenství v lékárnách - v dobrých podmínkách funguje ke spokojenosti pacientů (11/2017)

Zpět

NOVELY ZÁKONA MÍŘÍ K PODPISU

Senát schválil 12. června novely zákonů o veřejném zdravotním pojištění a elektronizaci zdravotnictví. První z nich výrazně podporuje prevenci prostřednictvím bonusů poskytovaných pojištěncům z fondů prevence zdravotních pojišťoven, umožňuje čerpat hrazené zdravotní služby v zahraničí do výše tamní úhrady i pro opakované nebo dlouhodobé případy a přináší úhradu moderních metod ve stomatologii. Novela zákona o elektronizaci zdravotnictví pak zavádí nové funkce jako elektronický očkovací průkaz, e-Žádanky a centrální registr preventivních vyšetření. Obě novely nyní zamíří k podpisu prezidenta republiky. Novela zákona vytvoří základ pro plné rozvinutí systému elektronického zdravotnictví (eHealth) v Česku, například sdílený zdravotní záznam bude rozdělen na dvě části – emergentní záznam s klíčovými údaji (např. krevní skupina, alergie) a záznam o výsledcích preventivních a screeningových vyšetření. S účinností novel se počítá od 1. 1. 2026.

DOBRÉ VÝSLEDKY PROJEKTU PACIENTSKÉ SPOKOJENOSTI V ČR

Ministr zdravotnictví představil 12. června výsledky mezinárodního projektu Patient Reported Indicator Surveys (PaRIS). Projekt mapuje zkušenosti a spokojenost chronicky nemocných pacientů s primární zdravotní péčí v 19 státech OECD (Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj). Česká republika v něm dosáhla nadprůměrných výsledků. Do šetření se zapojilo 4 136 českých pacientů ze 110 ordinací praktických lékařů. Mezi pacienty ve věku 45 let a více má 85,2 % alespoň jedno a 53,3% dvě a více chronických onemocnění. Až 96 % chronicky nemocných pacientů hodnotilo kvalitu péče v Česku jako dobrou. Češi uvádějí nadprůměrnou spokojenost s kvalitou péče, duševním zdravím i dlouhodobým vztahem se svými lékaři. Celkem 72 % českých pacientů uvedlo, že své fyzické zdraví hodnotí jako dobré či velmi dobré. Tento výsledek je mírně nad průměrem všech 19 zapojených zemí, který činí 70 %. Dále pak 87 % českých respondentů označilo své duševní zdraví za dobré. Průměr mezi zeměmi OECD činil 83 %, což řadí ČR mezi země s nejvyšší mírou spokojenosti v této oblasti. Více než čtyři z pěti osob (87 %) se třemi nebo více chronickými onemocněními v ČR uvádějí, že jejich léky byly v posledních 12 měsících zkontrolovány zdravotnickým pracovníkem, což je o 12 procentních bodů více, než činí průměr OECD. Český zdravotní systém vykazuje nadstandardní výsledky i v oblasti koordinace péče, ve schopnosti lékařů sladit péči o pacienta napříč různými službami.

PŘEDÁNY CENY A. MASARYKOVÉ ZA OŠETŘOVATELSTVÍ

Cena PhDr. Alice Garrigue Masarykové, udílená od roku 2022, nese jméno dcery prezidenta T. G. Masaryka, která se zasloužila o rozvoj ošetřovatelství a sociální péče u nás. Na slavnostním ceremoniálu, který se uskutečnil ve spolupráci Ministerstva zdravotnictví a Výboru pro zdravotnictví Senátu Parlamentu České republiky, předal náměstek ministra zdravotnictví Jakub Dvořáček ocenění těm, kteří svým dlouhodobým přínosem dělají dobré jméno českému ošetřovatelství. Cenu v roce 2025 získaly: prof. PhDr. Valérie Tóthová, PhD., Dr.h.c. za celoživotní akademickou a odbornou činnost v oblasti ošetřovatelství; PhDr. Martina Šochmanová, MBA za dlouholetou aktivní činnost ve vedení profesní organizace; Lenka Vaculová za výjimečné nasazení v každodenní přímé péči o pacienty, lidský přístup a trvalý přínos k důstojnosti a kvalitě poskytované zdravotní péče. Zvláštní poděkování patří rodině Jiřiny Meissnerové, která se celý profesní život s hlubokým nasazením věnovala péči o pacienty na plicním oddělení nemocnice v Krnově.

DOPORUČUJEME

TOPlist